Rondreis West Amerika
Nog meer USA tips >>We hadden nooit gedacht dat onze tweede rondreis door West-Amerika nog mooier kon worden dan onze eerste road trip. Op deze website kan je het gedetailleerde reisverslag nalezen inclusief heel wat tips en informatie over onze route.

Reisverslag Hot Springs South Dakota

• Hotel: Super 8 Hot Springs
  • Weer: Zonnig met enkele wolkjes, 29°C

National Grassland

We hadden deze nacht geweldig goed geslapen en waren ook heel vroeg wakker.  Waarschijnlijk omwille van onze biologische klok die nog wat ontregeld was, maar we voelden ons toch goed uitgeslapen.  In ons hotel konden we vanaf 6:00 AM ontbijten en niet veel later zaten we als eerste in het restaurant. Spek, worst, gebakken aardappeltjes, ei, toast,…  Meer dan voldoende om er enkele uren tegen te kunnen.

Radisson Cheyenne breakfast

US 85 N

Na het stevig Amerikaans ontbijt waren we mooi op tijd ingepakt en uitgecheckt.  Ideaal om lekker vroeg aan onze rit naar Hot Springs te beginnen.  Tijdens de voorbereiding van onze rondreis hadden we voorzien om eventueel een kleine omweg via de 385 Gold Rush Scenic Byway te maken.  Uiteindelijk hebben we toch maar besloten om de snelste route te nemen.  Heel veel bezienswaardigheden waren er toch niet onderweg en het zou ook fijn zijn om in Hot Springs wat te kunnen relaxen.

Gras, gras en … gras

Voor we aan onze rit door National Grassland begonnen  gooiden we onze benzinetank nog helemaal vol.  Volgens Google Maps zouden we niet veel benzinestations tegenkomen op onze route en dat bleek helemaal waar te zijn!  Hier kan je kilometers rijden zonder ook maar iets tegen te komen.  Het landschap zou de volgende uren trouwens ook niet veel wijzigen.  Gras, gras en nog eens gras.

Wil je een stukje meerijden over de US85?  Zoals je op deze korte video kan zien was het meestal heerlijk relaxed rijden tijdens onze roadtrip.  De cruisecontrol op de aangegeven snelheid en vervolgens gewoon van het landschap genieten.  In vergelijking met België of Nederland is er haast geen verkeer onderweg.

Er waren haast geen wolken en het beloofde een mooie zonnige dag te worden.

US85 Wyoming

Mule Creek Junction Rest Area

Na zo’n 3 uur rijden was het hoog tijd om even de benen te strekken.  Vlak na een afslag die we moesten nemen was er een kleine ‘rest area’ met een toilet en enkele snoepautomaten.  Het was er al lekker warm en we genoten even van de zon op een van de bankjes die er stonden.  Tijdens onze rustpauze kwamen er sporadisch wat auto’s en trucks aangereden.  Zo zagen we ook deze glimmende GMC oldtimer voorbijkomen.  Terwijl de eigenaar de spanbanden aan het controleren was nam ik even de tijd om deze prachtige pick-up te bewonderen.

Ik zag mezelf al over Route 66 cruisen met deze prachtige wagen!

We zaten trouwens nog steeds in Wyoming, de 2de van de 8 staten die we tijdens onze roadtrip zouden bezoeken.  Soms was het geluid van de wind in deze wapperende vlag het enige wat we er hoorden!  Een half uurtje later besloten we onze trip naar Hot Springs verder te zetten.

Flag Wyoming

Coca Cola Truck

Onderweg kwamen we nog een mooie Coca Cola Truck tegen.  Onze dochter had dit jaar een spreekbeurt gegeven over de geschiedenis van Coca Cola en daarom was het voor haar extra leuk om deze in het echt te zien.

US 18 E Wyoming

Welcome to South Dakota

En dan zagen we plots het welkomstbord van de staat South Dakota staan!  We lieten Wyoming achter ons, maar slechts voor enkele dagen.  Na ons bezoek aan Rapid City, Custer State Park, Badlands en Devilstower National Monument gaan we deze staat terug bezoeken.

Reisverslag South Dakota

Buffalo Gap National Grassland

Verder stond er op deze locatie ook een bord van Buffalo Gap National Grassland.  Dit gebied is verdeeld in twee gebieden gelegen in het zuiden van Zuid-Dakota. Een gebied ligt ten zuiden en ten noordoosten van Hot Springs (daar zaten we nu dus) en het andere gebied ligt ten zuiden en ten westen van Wall.  In dit laatste gebied kan je ook het Visitor Center terugvinden.

Wij hadden vandaag voorlopig genoeg gras gezien en reden verder naar Hot Springs.

Buffalo GAP National Grassland

Een 60-tal kilometer verder (een kleine 40 minuutjes rijden) waren we in Hot Springs.  Het stevig ontbijt was al even geleden en we hadden terug honger gekregen.  We konden niet meteen een restaurantje vinden dat geopend was en besloten dan maar in een plaatselijke supermarkt wat inkopen te doen. Vervolgens reden we verder naar ‘The Mammoth Site‘, een van de bekendste bezienswaardigheden in Hot Springs.

We hielden een gezellige picknick op de parking van deze site.  De temperatuur was ondertussen al aardig opgelopen zodat een plekje in de schaduw wenselijk was.

The Mammoth Site Hot Springs

De Mammoth Site of Hot Springs is een actieve paleontologische opgravingssite die beschikt over de grootste concentratie van mammoetskeletten  in de wereld!  De huidige telling staat op 61, met 58 Colombiaanse en 3 wolharige mammoeten. Wij vonden de rondleiding in dit unieke National Natural Landmark in ieder geval geweldig!  Zeker ons dochtertje heeft genoten van alles wat er te zien was, maar ook ik was onder de indruk van deze bijzondere locatie in South Dakota.

Mammoth Site of Hot Springs

1800 US-18 BYP, Hot Springs, SD 57747, Verenigde Staten
mammothsite.com

The Mammoth Site entrance

Meestal zie je dergelijke skeletten in een museum opgesteld staan, maar het is heel bijzonder wanneer je op de exacte locatie staat waar deze gigantische dieren vele tienduizenden jaren geleden gestorven zijn.

Wij betaalden (in 2016)  11 $ per volwassene en 8 $ voor ons dochtertje.  In deze prijs zat het volgende inbegrepen:

• Een 10 minuten durende introductie video
  • Een 30 minuten durende rondleiding door het ‘sinkhole’
  • Toegang tot de tentoonstellingsruimte met een levensgrote replica van een mammoet.

The Mammoths Site Hot Springs

Ik zag een jongensdroom in vervulling gaan door eens in zo’n actieve opgravingssite te kunnen rondlopen.  Zoals je op de foto’s kan zien mag je wel echt dichtbij komen om alles te bestuderen.

The Mammoth Site inside

360° foto

Wil je het gevoel hebben er zelf te staan?  Neem dan even de tijd om eens rond te navigeren in de foto hieronder.

Aan het einde van de rondleiding namen we nog even de tijd om de tentoonstelling te bekijken.  We brachten ook een bezoek aan het laboratorium waar je de wetenschappers aan het werk kan zien.

Na een bezoek aan het winkeltje voor wat souvenirs besloten we naar ons hotel te rijden.

Super 8 Hots Springs

Ons hotel bleek op slechts 300 meter van The Mammoth Site te liggen, dat was een meevaller!  Zodra we ingecheckt waren zijn we nog wat van het zonnetje gaan genieten op een bankje voor ons hotel.

Super 8 Hot Springs

Vlak naast ons hotel lag er een grill restaurant.  We moesten nog een klein uurtje wachten tot dit opende.

Woollys Grill Cellar Hot Springs

Volg me
Laatste berichten van Frederik Maesen (alles zien)