Rondreis West Amerika
Nog meer USA tips >>We hadden nooit gedacht dat onze tweede rondreis door West-Amerika nog mooier kon worden dan onze eerste road trip. Op deze website kan je het gedetailleerde reisverslag nalezen inclusief heel wat tips en informatie over onze route.

Reisverslag Yellowstone – dag 2

Reisverslag Yellowstone National Park

Reisverslag Yellowstone – dag 2

Good morning Yellowstone!  Vandaag werden we wakker met een stralend zonnetje, een heel verschil met gisteren.  De volgende dagen beloofden heel zonnig te worden met zomerse temperaturen.  We maakten ons zo snel mogelijk klaar zodat we konden gaan ontbijten in ons hotel.

ontbijt-hotel-yellowstone-west

Er waren nog een paar vroege vogels die al aan het ontbijten waren.  We hadden een lange dag voor de boeg en probeerden zoveel mogelijk van ons heerlijke ontbijt binnen te spelen.

ontbijt-in-amerika

De ontbijtruimte was typisch Amerikaans zoals we het uit de films kennen.  Een serveerster die met de koffiekan rondloopt, brede zitbanken, ketchup op de tafels,… Het leek wel alsof we in het decor van een roadmovie beland waren.

days-inn-west-yellowstone-ontbijt

Na ons heerlijke ontbijt, dat we bijna volledig op hadden gekregen, wandelden we naar onze Jeep op de parking van het hotel.  Het was maar frisjes buiten, de temperatuur had deze nacht zelfs met het vriespunt geflirt…

Op de parking stond er een Amerikaanse Pickup die onze dochter wel zag zitten.  Zouden we volgende keer niet zo’n auto huren papa?

pick-up-yellowstone-park

Yellowstone West Entrance

Ons hotel lag op slechts enkele minuten rijden van de West Entrance.  Vandaag zouden we tot de Old Faithful rijden en onderweg zoveel mogelijk bezienswaardigheden meepikken.  Aan de foto’s die volgen zal je merken dat er heel wat te zien is tijdens deze rit van zo’n 50 kilometer.

Opgelet: tijdens de winter kunnen bepaalde wegen afgesloten zijn waardoor je niet alle routes kan volgen welke wij genomen hebben.

route-naar-yellowstone-np

Omdat we vandaag lekker vroeg vertrokken waren was het nog rustig op de weg.  Stiekem hoopten we een beer te spotten.  In de verte zagen we waterdamp opstijgen en verdwijnen in de blauwe hemel.

landschap-yellowstone

Ter hoogte van Madison Junction Campground sloegen we rechtsaf en volgden we de Grand Loop Road.  We stopten bij de parking van het Fountain Paint Pot Nature Trail.  Ondanks het op de weg niet heel druk was stond deze parking al behoorlijk vol.  We hadden geluk en vonden nog een parkeerplaats.

Parkeren in Yellowstone

Even onze wandelschoenen aantrekken en vervolgens konden we beginnen aan onze (korte) wandeling door een sprookjesachtig mooi landschap.

fountain-paint-pots-wandelpad

Fountain Paint Pots

Op de foto hieronder zie je een schematische voorstelling van de wandelroute.  Het houten wandelpad maakt een grote lus door dit bijzondere landschap.  Rond de Red Spouter en Fountain Paint Pots lopen er ook nog kleine lussen zodat je deze bezienswaardigheden langs alle kanten kan bewonderen en fotograferen.

fountain-paint-pots

Leather Pool

Vanaf de Hwy 89 konden we de Leather Pool al zien liggen, maar als je er langs wandelt is het toch nog indrukwekkender.  De meeste bezienswaardigheden in Yellowstone kan je trouwens gemakkelijk met de auto bereiken.  Meestal kan je zelfs vlakbij parkeren.

Reisverslag Yellowstone

Red Spouter

Onderweg naar de Leather Pool waren we al langs de Red Spouter gewandeld.  Nadat we de prachtige kleuren bewonderd hadden wandelden we nu over de andere kant van de lus richting de Fountain Geyser.

Er stond nog steeds een fris windje, maar de zon begon al aangenaam warm te worden.

wandelen-in-yellowstone

Fountain Geyser

We wandelden wat verder over het mooie houten pad en plots werd onze aandacht getrokken door een Geyser die het water sierlijk omhoog spuwde.

Hier zie je de Fountain Geyser op de voorgrond, de Morning Geyser ligt wat verder op de achtergrond.  Hier moesten we uiteraard even een foto maken!

yellowstone-met-kind

Zoals je kan zien stonden we niet alleen op deze locatie.  Heel wat toeristen wilden hier hetzelfde vakantiekiekje schieten en ik kan ze geen ongelijk geven.  Volgens mij zijn er maar een paar plaatsen ter wereld waar je dergelijk landschappen kan bewonderen.

Wandelpad Fountain Geyser

We bleven een tijdje genieten van dit wonder der natuur en wandelden daarna verder over het pad richting de parking.

Fountain Paint Pot Trail Yellowstone

Firehole Lake Drive

We reden verder in de richting van The Old Faithfull Inn en zo’n 1,7 kilometer verder sloegen we linksaf en volgden we de Firehole Lake Drive.  Deze eenrichtingsbaan, die tijdens de winter gesloten is, maakt een lus en bracht ons terug tot aan de parking van de Fountain Paint Pots.  Onderweg konden we weer enkele prachtige stukjes natuur bewonderen.

Great Fountain Geyser

Nadat we al verschillende mooie plekjes tegengekomen waren tijdens onze rit over de Firehole Drive hielden we wat langer halt aan de Great Fountain Geyser.  Onze dochter had nog wat ‘huiswerk’ te doen voor het Junior Ranger Program.  Terwijl zij heel wat interessante weetjes over Yellowstone aan het leren was nam ik de tijd om wat foto’s te maken.

May erupt between 6:45 PM and 10:45 PM

Op een plaatje stond te lezen dat deze geyser kon uitbarsten tussen 6:45 PM en 10:45 PM.  Sommige geysers zoals de Old Faitful vallen vrij nauwkeurig te voorspellen, maar in de late namiddag terugrijden en 4 uur wachten zagen we toch niet zitten.

Great Fountain Geyser Yellowstone

White Dome Geyser

We reden verder over de Firehole Lake Drive en kwamen langs de White Dome Geyser.  Hier stopten we ook om wat foto’s te maken.  Juist op dat moment begon er een beetje stoom uit de geyser te komen en nog geen minuut later zagen we een mooie eruptie!

Dit plekje had wel iets bijzonders.  Een hemelsblauwe lucht, prachtige witte stapelwolkjes, een witte bodem en dit alles omringd door groen.

White Dome Geyser eruptie

Hot Lake – Black Warrior Springs

Nadat we een tijdje genoten hadden van dit schouwspel reden we langzaam verder over de Firehole Lake Drive.  Een paar miles verder kwamen we alweer een mooie plekje tegen.  Hier lag er een klein meertje met warmwaterbronnen.  We parkeerden onze Jeep en maakten ook hier een korte wandeling over het houten wandelpad.

Hot Lake - Black Warrior Springs

Soms zagen we bijna geen hand voor ogen wanneer de waterdamp onze richting uit kwam.  Telkens wanneer we door deze waterdamp liepen kregen we het lekker warm.  Je kan het bijna vergelijken met een Turks dampbad.

Wandelpad - Black Warrior Springs

Dit was onze laatste stopplaats langs de Firehole Lake Drive.  Nu reden we verder naar onze volgende bestemming: Grand Prismatic Spring.

File in Yellowstone

Onderweg naar dit wonderspel van kleuren werd het drukker op de weg en zo’n 2 kilometer voor de parking stonden we in de file.  Naarmate we de parking naderden zagen we veel mensen langs de weg parkeren.

Met de auto in Yellowstone

Omdat we geen idee hadden hoe ver het nog was besloten we maar verder aan te schuiven in de file.  Niet veel later zagen we rechts de afslag voor de parking.

Parkeren in Yellowstone

Even hadden we het gevoel een slechte keuze gemaakt te hebben, maar tot onze grote verbazing ging het er hier zeer gedisciplineerd aan toe.  Iedereen schoof braafjes aan tot de ingang van de parking.  Zodra er een wagen de parking uit reed, reed de eerste van de rij binnen om deze vrije plaats te zoeken.  Zo ging het continue. Geen parkeerstress, geen gedoe. Gewoon even je beurt afwachten.  Waarom zijn we toch niet zo hoffelijk in ons land?

Grand Prismatic Spring

Nog steeds onder de indruk van deze parkeerervaring wandelden we richting de Grand Primatic spring.

brug-over-firehole-yellowstone

We wandelden over een brug en kwamen onderweg op het mooie wandelpad eerst de Excelsior Geyser Crater tegen.

Prachtige kleuren in Yellowstone

Excelsior Geyser Crater

Het water van de Excelsior Geyser Crater had een geweldig mooie blauwe schijn.  In het begin van de video zie je op de achtergrond de toeristen op het wandelpad langs de Grand Prismatic Spring wandelen.  Dit was onze volgende bestemming op deze wandeling.

Grand Prismatic Spring

Nog helemaal onder de indruk van de Excelsior Geyser Crater zagen we de Grand Prismatic Spring voor ons verschijnen.  De waterdamp boven de bron reflecteerde ook een beetje de kleur ervan.  Sinds we onze vluchten geboekt hadden keek ik uit naar ons bezoek aan deze warmwaterbron.  Ik had al gigantisch veel foto’s op het internet en in reisgidsen gezien.

Grand Prismatic Spring bezoeken

Dit wonder der natuur wilde ik heel graag met mijn eigen ogen zien en vandaag was het eindelijk zover!  Het was dan ook heel indrukwekkend om deze mooie kleuren te kunnen bewonderen.

Grand Prismatic Spring Yellowstone

Picture Hill

Wat heel wat toeristen niet weten is dat de bekendste foto’s van de Grand Prismatic Spring vanaf ‘Picture Hill‘ genomen zijn.  Vanaf het wandelpad (waar wij waren) heb je namelijk geen zicht van bovenaf, waardoor je de kleurenpalet niet in het geheel kan zien.

We hebben zitten twijfelen of we een wandeltochtje naar dit uitzichtpunt zouden maken, maar dan waren we minstens enkele uren onderweg.

Grand Prismatic Spring kleuren

Uiteindelijk hebben we maar gekozen om niet naar Picture Hill te wandelen, ondanks dit ons een geweldige wandeling leek.  Het was gewoon een kwestie van keuzes maken.  Er waren nog zoveel andere bezienswaardigheden in Yellowstone National Park die we wilden bezoeken.

Wandelpad Grand Prismatic Spring met toeristen

Heel wat foto’s later wandelden we terug naar onze Jeep en maakten op onze beurt een wachtende automobilist aan de ingang van de parking blij.

Old Faithful Inn

Niet veel later stopten we aan de Old Faithful Inn.  Het was hier wel even zoeken naar een parkeerplaats op de enorm grote parking.  In tegenstelling tot de parking bij de Grand Prismatic Spring waren er hier verschillende ingangen.

Yellowstone bus voor de Old Faithful Inn

Na wat zoekwerk en een beetje geluk konden we onze Jeep parkeren achter het benzinestation bij de General Store.

Old Faithful General Store

Old Faithful General Store Benzinestation

Pizza

We hadden allemaal honger gekregen en kozen voor een snelle hap.  Er viel nog zoveel te bezoeken en we wilden daarom zo weinig mogelijk tijd verliezen.

pizza-eten-old-faithful-general-store

Wachten op de Old Faithful

Zodra we onze buik vol hadden wandelden we naar de Old Faithful.  We waren zo te zien niet alleen.  Volgens een bordje werd de volgende eruptie binnen een klein half uurtje verwacht.  We zochten ons een plaatsje en vervolgens was het wachten tot de geiser begon te spuiten.

Wachten tot de Old Faithful begint

Na een paar keer ‘vals alarm’ met de nodige oh’s en ah’s zagen we dan plots activiteit. Het resultaat zie je in onderstaande video.

Old Faithful bezoeken

Upper Geyser Basin

Zodra de geiser uitgespoten was verdween het volk als sneeuw voor de zon.  Wij stapten ook op en besloten naar het Upper Geyser Basin te wandelen.  Dit mooie wandelpad zou ons langs nog meer mooie geisers en warmwaterbronnen brengen.

Wandelpad terug naar de parking van Grand Prismatic Spring

Tijdens de wandeling had je een prachtig zicht op het prachtige Old Faithful Inn.  Normaal gezien hadden we hier gelogeerd, maar bij onze zoektocht naar een hotel in Yellowstone National Park hadden we al snel door dat we te laat waren.

Old Faithful Inn

Een onvergetelijke wandeling

Het wandelpad slingerde tussen het bijzondere landschap en bracht ons van de ene mooie bezienswaardigheid naar de andere.

Wandeling Old Faithful

Upper Geyser Basin

Upper Geyser Basin Old Faithful

Castle Geyser

Op de terugweg wandelden we nog langs de Castle Geyser.  Net op het moment dat we terug naar onze Jeep wilden wandelen werden we aangesproken door een enthousiaste Ranger.  Binnen een 15-tal minuten zou de Beehive Geyser beginnen.

Beehive Geyser

We volgende de Ranger en namen plaats op een bankje in de buurt.  Zo’n 20 minuten later begon deze geiser inderdaad metershoog water te spuiten.  Deze vonden we zelfs spectaculairder dan de Old Faithful.

Aan het einde van deze eruptie wandelden we richting de parking.  We hadden een geweldig leuke, maar drukke dag gehad. Onze benen waren een beetje moe geworden.

Terug naar het hotel

Voor we aan onze Jeep waren zagen we deze toffe bus van Yellowstone staan.  Nog even enkele foto’s en een video maken als souvenir.  Ik wist toen al dat ik gigantisch veel heimwee naar dit Nationale Park zou krijgen…

Bus Yellowstone National Park

Vervolgens reden we terug naar ons hotel waar we na een frisse duik in het zwembad onder de lakens kropen.  Morgen weer een zonnige dag in Yellowstone National Park!

Volg me
Laatste berichten van Frederik Maesen (alles zien)