Rondreis West Amerika
Nog meer USA tips >>We hadden nooit gedacht dat onze tweede rondreis door West-Amerika nog mooier kon worden dan onze eerste road trip. Op deze website kan je het gedetailleerde reisverslag nalezen inclusief heel wat tips en informatie over onze route.

Reisverslag Arches National Park

Gisteren hadden we al kennisgemaakt met de ‘Mesa Arch’ in Canyonlands, een voorsmaakje van wat ons vandaag te wachten stond! Na het ontbijt vertrokken we onder een stralend zonnetje richting Arches National Park. Hier konden we honderden ‘arches’ bewonderen.

Zoals in alle parken die we bezoeken, stopten we ook hier voor een foto bij de inkom. Het was al lekker warm en het zou volgens de weersvoorspellingen nog warmer worden.

Ingang Arches National Park

We waren blijkbaar niet de enige die Arches National Park wilden bezoeken. Het was eventjes aanschuiven, maar een paar Amerikaanse hits op de radio verder stopten we op de parking van het Visitor Center.

Terwijl onze dochter het Junior Ranger Book ging vragen verzamelde ik wat informatie over het park en de wandelingen die we wilde maken. Vandaag zou het 33°C worden en er was kans op een warmte onweer in de late namiddag.

Weersvoorspelling Arches National Park

Beat The Heat!

Overal kan je waarschuwingen vinden voor de hitte. Ook wij namen de nodige voorzorgen en vulden onze rugzak met voldoende liters water. We besloten om in de voormiddag naar ‘Delicate Arch‘ te wandelen omdat het hier namiddag waarschijnlijk te warm voor zou worden.

Na een korte informatieve film over het park bekeken te hebben (een van de opdrachten in het Junior Ranger Book) vertrokken we richting  Delicate Arch.

Park Avenue Trailhead

Onderweg zagen we vanuit onze Jeep sprookjesachtig mooie landschappen voorbij glijden. Wat een mooie kleuren en bijzondere vormen hadden die rotsen! We kwamen een parking tegen en stopten even om het panorama te bewonderen.

We wandelden tot aan het Park Avenue Overview punt. We zagen dat er hier ook een mooie wandeling tussen de gigantische rotsformaties vertrok. Helaas hadden we niet voldoende tijd om alle wandelingen te doen. Als we ooit nog eens terug gaan wil ik deze hike vast en zeker eens doen.

Nadat we een tijdje van het mooie panorama genoten hadden wandelden we terug naar onze Jeep. Onderweg naar de Delicate Arch Trailhead parking kwamen we voortdurend mooie vergezichten tegen die ons bocht na bocht bleven verbazen.

Arches National Park route

Onderstaande video heb ik gemaakt toen we over deze route reden.

Het was een prachtige route met mooie kleuren. Op foto en video lijkt dit allemaal minder spectaculair dan wanneer je er zelf aan het rijden bent.

Wat te doen in Arches National Park

Na een korte rit door het landschap, dat perfect als filmdecor zou kunnen dienen, parkeerden we onze Jeep op de Delicate Arch Trailhead Parking Lot.  Het was loeiend heet op de  toen we uit de wagen stapten! Voor we aan de wandeling naar Delicate Arch vertrokken aten we eerst nog wat lekker fris fruit en dronken we nog enkele stevige slokken water.

Met kind naar Amerika

Heat Kills!

Aan het begin van het Delicate Ach Trail stonden er nog enkele waarschuwingsborden. En die stonden er niet voor niets, want de komende uren zouden we haast geen schaduw tegenkomen en soms stevig moeten stijgen in de vlakke zon.

Temperatuur Arches NP

Delicate Arch Trail

We hadden meer dan voldoende water bij. Dat kon ik goed merken aan het gewicht van mijn rugzak.

Wandelen naar Delicate Arch

We volgden de wegwijzers en genoten van het prachtige pad en de geweldig mooie uitzichten onderweg.

Trail Delicate Arch

In de verte zagen we heel wat mensen voor ons wandelen, het leek wel een kolonie miertjes die mooie achter elkaar over een grote rots liepen.

Delicate Arch Wandelpad

Toen we de Delicate Arch naderden begon het wandelpad smaller te worden. Het was niet echt gevaarlijk, maar voor mensen met hoogtevrees kan het hier toch best wel akelig zijn volgens mij.

Wandeling naar Delicate Arch

Aan het einde van dit avontuurlijke wandelpad zagen we Delicate Arch liggen. De beloning van onze wandeling onder de brandende zon! Ik heb dit moment op video vastgelegd zodat je een beetje kan ervaren wat we te zien kregen. In het echt is het uiteraard veel indrukwekkender.

We waren niet alleen boven. Het was een komen en gaan van toeristen die een kijkje kwamen nemen en een foto onder deze legendarische Arch wilden maken.

Delicate Arch bezoeken

Vanop afstand leek deze boog wel groot, maar je beseft pas echt hoe groot deze boog is wanneer je er zelf onder staat.

Delicate Arch grootte

Delicate Arch

Deze korte video maakte ik wanneer ik onder Delicate Arch stond. Je had er een geweldig mooi panorama over de omgeving! Aan de ‘achterkant’ van de boog was er een steile afgrond waardoor ik het best wel een beetje akelig vond om er te staan.

Nadat we een een hele tijd genoten hadden van dit natuurlijke kunstwerk begonnen we aan de terugtocht. Vanaf nu konden we voortdurend dalen tot aan de parking, wat we helemaal niet erg vonden bij deze temperatuur.

Wandelen in Arches NP

Op dit stukje van de wandeling vonden we een plekje schaduw en besloten hier even halt te houden om wat af te koelen. De rest van de wandeling zouden we haast geen schaduwplekjes meer tegenkomen. Het fruit dat we meegenomen hadden smaakte heerlijk!

Even rusten tijdens de wandeling

Zodra we onze honger wat gestild hadden wandelden we verder over het Delicate Arch Trail. Ondanks we hetzelfde pad als de heenweg namen zag het er toch allemaal weer een beetje anders uit.

Reisverhaal Arches National Park Utah

Het laatste stuk van de terugweg moesten we terug over de steile, gladde wand lopen.

Parking lot delicate Arch

Zoals je op de foto’s kan zien wandelden we hier in de vlakke zon en was er geen schaduw te bespeuren. In de verte zagen we donkere wolken verschijnen. Een 10-tal minuten voor we aan onze Jeep waren hoorden we in de verte wat gerommel. Daar was het warmte onweer dat ze ’s morgens voorspeld hadden.

Parking trailhead Delicate Arch

Eenmaal terug op de parking zagen we een Ranger die langs het begin van dit wandelpad had plaatsgenomen. Hij gaf de toeristen die nu nog wilden vertrekken de raad om dit niet te doen. Er was een grote kans dat het onweer onze richting uit kwam en dan ben je liever niet onderweg naar Delicate Arch, gezien er geen enkele schuilplaats is.

Devil’s Garden

We waren blij dat we tijdig begonnen waren aan onze wandeling, want het was echt jammer geweest wanneer we deze niet hadden kunnen doen. Nog een beetje moe van de wandeling namen we plaats in de snikhete Jeep en reden we richting Devil’s Garden. De onweerslucht leek de andere richting uit te gaan en richting Devil’s Garden zagen we zelfs een blauwe lucht voor ons.

Met de auto richting Devil's Garden Trailhead

Zodra we op onze bestemming waren parkeerden we de Jeep en maakten we ons klaar om een wandeling naar de Landscape Arch te maken. Ook hier stond er een Ranger aan het begin van het wandelpad om te waarschuwen voor een mogelijk onweer. In de verte hoorden we inderdaad wat gerommel en volgden uiteraard het advies van de Ranger.

We vonden het heel spijtig dat we deze wandeling niet meer konden doen en besloten om morgen opnieuw te proberen. Indien het morgenvroeg mooi weer was zouden we eerst nog een wandeling in Arches NP maken voor we naar onze volgende bestemming vertrokken.

Devil's Garden Arches NP

Op de terugweg naar Moab kregen we een korte regenbui over ons, maar het voorspelde onweer kwam er uiteindelijk niet.

Volg me
Laatste berichten van Frederik Maesen (alles zien)