Rondreis West Amerika
Nog meer USA tips >>We hadden nooit gedacht dat onze tweede rondreis door West-Amerika nog mooier kon worden dan onze eerste road trip. Op deze website kan je het gedetailleerde reisverslag nalezen inclusief heel wat tips en informatie over onze route.

Reisverslag Petrified Forest National Park

Vandaag werden we in Cortez wakker met een stralend zonnetje. We hadden zo goed geslapen dat we te laat waren voor het ontbijt, dat maar tot 9:00u AM beschikbaar was. Voor we vertrokken naar onze volgende bestemming stopten we nog even in een supermarkt voor een ontbijt en eten voor de picknick onderweg.

Route van Mesa Verde naar Petrified Forest

De volgende uren zouden we door een zo goed als verlaten landschap rijden. In totaal moesten we (inclusief onze rit door Petrified Forest NP) zo’n 400 km afleggen.

New Mexico

Een gedeelte van onze route liep door de staat New Mexico.

Route door New Mexico

Na een rit door 3 staten (Colorado, New Mexico en Arizona) kwamen we in de buurt van Petrified Forest National Park. Wanneer je dit natuurpark met versteende bomen wil bezoeken, dan verlaat je een eind voor Holbrook (wanneer je van Cortez komt) de I-40 via exit 311. De ingang van Petrified Forest ligt dan vlakbij.

We stopten aan het Visitor Center voor wat informatie over het park en een Junior Ranger Book.

Reisverslag Petrified Forest National Park

Route door Petrified Forest National Park

Vanaf het Visitor Center vertrekt er een route door het nationale park die je tot de US 180 brengt. Vervolgens kan je via deze weg naar Holbrook rijden. Op de Google map hieronder heb ik ons traject door het park in kaart gebracht.

Route 66

Onze eerste stopplaats in dit park was deze achtergelaten auto op route 66. Terwijl we foto’s aan het maken waren zagen we in de verte weer een donkere onweerslucht hangen. Het viel op dat we deze rondreis veel onweer hadden in vergelijking met onze eerste roadtrip door West-Amerika.  Toen hadden we haast elke dag een stralend zonnetje zonder ook maar een drup regen.

Route 66 verlaten auto

Vervolgens reden we verder door een zo goed als verlaten landschap.

Petrified Forest Road

Het onweer dat we in de verte zagen kwam gelukkig niet dichterbij, waardoor het de rest van de dag nog droog zou blijven. De leerrijke vragen in het Junior Ranger Book hadden betrekking op zo goed als alle bezienswaardigheden in dit Nationale Park.

Puerco Pueblo, Petrified Forest NP,

Petroglyphs

Zo gingen we op zoek naar petrogliefen (symbolen, figuren, of andere afbeeldingen die in de rotsen zijn gekrast) en werkten we nog tal van andere opdrachten in het Ranger Book uit.

petroglyphs petrified forest

Blue Mesa

Onderweg kwamen we nog verschillende mooie landschappen en kleurrijke locaties tegen zoals de ‘Blue Mesa’. Dankzij de vragen en informatie in het boekje leerden we samen met onze dochter heel wat bij over de geschiedenis en het ontstaan van alles wat we te zien kregen.

Doordat er donkere wolken boven het volledige park hingen zag het landschap er een beetje mistroostig uit. Onder een stralend zonnetje zal het er beslist veel kleurrijker en fleuriger uit zien, maar nu had het ook wel iets bijzonders. Op sommige plaatsen had je het gevoel op een andere planeet rond te rijden.

Petrified forest bezoeken

Onderweg kwamen we slechts sporadisch een auto tegen in Petrified Forest NP. Was het door de dreigende onweerslucht die er hing of het feit dat het al laat in de namiddag was? We waren bijna alleen in dit National Park.

Crystal Forest

Een van onze laatste stopplaatsen was ‘Crystel Forest‘. Op deze plaats kan je een wandeling maken tussen tientallen versteende bomen. Het wandelpad kronkelt tussen verschillende boomstammen van miljoenen jaren oud. Dankzij het Junior Ranger boekje leerden we over de verschillende kleuren van de kristallen en de geschiedenis van deze locatie.

Petrified forest reisverslag

Verwacht in het Crystal Forest dus geen bossen met rechtstaande bomen die versteend zijn, maar een wandeling tussen versteende boomstammen. Op zich misschien niet zo spectaculair, maar wanneer je beseft dat hier hier miljoenen jaren geleden een gigantisch woud stond is het best wel indrukwekkend.

Wandeling door Crystal Forest

Wandel je een stukje meer door ‘Crystal Forest’? Zoals je zal zien zal je helemaal niet het gevoel hebben in een bos te wandelen. In de verte zie je trouwens nog steeds regen uit de donkere wolken vallen.

Toch best wel indrukwekkend wanneer je beseft dat deze boom miljoenen jaren en periodes uit de geschiedenis heeft meegemaakt.

Crystal Forest - versteende bomen

Het onweer leek even dichterbij te komen, maar gelukkig kwamen de wolken maar heel langzaam onze richting uit. Na het wandelingetje door Crystal Forest reden we verder richting de uitgang van Petrified Forest National Park.

Onweerslucht boven petrified forest

Rainbow Forest Museum

Voor we het park verlieten stopten we nog aan het Rainbow Forest Museum. Onze dochter wilde uiteraard ook graag een ‘Junior Ranger‘ van dit Nationale Park worden en moest daarom haar ingevuld boekje laten controleren.

Ondertussen namen we ook een kijkje in het kleine museum.

Museum Petrified Forest

Junior Ranger

Voor onze dochter begon het ondertussen al een gewoonte te worden om in alle Nationale Parken die we deze vakantie bezochten de eed af te leggen voor een Ranger. Ook hier kon ze, ondertussen in bijna perfect Engels, de zinnen voor het afleggen van de eed nazeggen.

Junior Ranger Amerika

Ondertussen was het al 5:25 PM plaatselijke tijd en begonnen we honger te krijgen. Tijd om afscheid te nemen van de vriendelijke Ranger en verder te rijden richting ons hotel in Holbrook.

Tijdsverschil Amerikaanse staten

Grootste versteende boom

Holbrook

Vanaf het museum was het nog maar een 40-tal kilometer rijden tot het Best Western hotel in Holbrook. Het begon al een beetje te schemeren toen we over de US 180 reden. Op slechts een paar honderd meter van ons hotel kwamen we enkele restaurants tegen. Omdat we ondertussen erg honger hadden gekregen besloten we om eerst iets te eten. Ons hotel lag toch vlakbij en we hadden nog meer dan voldoende tijd om in te checken.

Route naar Holbrook

Italian food

Er lagen een paar restaurantjes, maar onze aandacht werd getrokken door het reclamebord van ‘Mesa Restaurant’. Het feit dat hier ook heel wat auto’s voor de deur stonden gaf ons een beetje vertrouwen dat het hier wel OK zou zijn.

Mesa Italiana Restaurant
2318 Navajo Blvd, Holbrook, AZ 86025, Verenigde Staten
+1 928-524-6696

Eenmaal binnen zagen we dat alle tafeltjes zo goed als volzet waren. We konden nog een plaatsje bemachtigen en werden vriendelijk welkom geheten door de ober.

Mesa Restaurant Holbrook

Na enkele, naar Amerikaanse normen, zeer lekkere Italiaanse gerechten gegeten te hebben gingen we voldaan buiten.  Voor we aan de laatste meters naar ons hotel begonnen keken we nog allemaal vol bewondering naar de prachtige zonsondergang. De lucht was helemaal blauw, oranje en roze gekleurd. Een voorsmaakje van de magische zonsondergangen die we de volgende dagen in Sedona zouden mogen aanschouwen.

Best Western Arizonian Inn

Nog geen 2 minuten later stopten we op de parking van het Best Western hotel.

2508 Navajo Blvd, Holbrook, AZ 86025, Verenigde Staten
bestwestern.com
+1 928-524-2611

Best Western Holbrook

Nadat we ingecheckt waren sleurden we onze koffers naar de kamer. We keken nog even naar America’s go talent op de TV en vielen bijna meteen in slaap na deze leuke dag.

Volg me
Laatste berichten van Frederik Maesen (alles zien)