Rondreis West Amerika
Nog meer USA tips >>We hadden nooit gedacht dat onze tweede rondreis door West-Amerika nog mooier kon worden dan onze eerste road trip. Op deze website kan je het gedetailleerde reisverslag nalezen inclusief heel wat tips en informatie over onze route.

Reisverslag Meteor Crater en Walnut Canyon

Na ons bezoek aan Petrified Forest gisteren reden we vandaag naar Sedona. Onderweg hadden we enkel een kort bezoekje aan ‘Meteor Crater’ gepland. We konden het dus lekker rustig aan doen.

Tijdens het ontbijt zagen we op het nieuws dat het vandaag weer een warme dag zou worden. Er was momenteel blijkbaar al een ‘morning dust storm’, maar gelukkig zouden we op onze route niets tegenkomen.

Zandstorm Amerika

Chevron

Na het ontbijt namen we rustig de tijd om uit te checken en de koffers in de Jeep te laden. Voor we aan onze rit naar Sedona begonnen stopten we nog bij de Chevron om onze benzinetank vol te doen.

Terwijl ik aan het tanken was nam onze dochter een aftrekker met spons om de autoruiten te wassen.

Tanken in Amerika

Met een volle tank verlieten we het bezinestation en reden we de I-40 op.

Chevron Holbrook

We volgden de I-40 tot exit 233 waar we de highway verlieten om Meteor Crater te bezoeken.

Meteor Crater exit 233

Meteor Crater Visitor Center

Vanaf de afrit reden we nog een tijdje door een desolaat landschap tot we onze Jeep parkeerden op de parking van het bezoekerscentrum.

Winslow, Arizona 86047, Verenigde Staten
meteorcrater.com
+1 800-289-5898

Meteor Crater Winslow

Meteor Crater (Barringerkrater)

We betaalden de inkom en sloten ons aan bij een groep die de krater met een gids ging bezoeken. Deze korte wandeling met gids was inbegrepen in de prijs. Hieronder kan je de tarieven vinden die we in 2016 betaalden.

Meteor Crater inkom

Vanuit de ruimte gezien kan je duidelijk de impact van de meteoriet herkennen.

Samen met de gids wandelden we over de rand van de krater. Het was best wel spectaculair om te zien met welke kracht de meteoriet op deze plaats had ingeslagen. De gids, die in een appartement bij het bezoekerscentrum woonde, vertelde ons vol passie over ‘haar’ krater. Ze leefde hier al jaren met deze krater in haar achtertuin.

Aan het einde van onze rondleiding maakte ze nog een leuke familiefoto. Deze wandeling gaat trouwens niet volledig rond de krater en je mag er ook niet in afdalen. We vonden deze krater met een diameter van 1 200 meter een diepte van 170 meter al enorm, maar blijkbaar zijn er nog veel grotere inslagkraters op aarde.

Wil je meer weten? Lees dan zeker eens dit artikel over bekende inslagkraters op aarde.

Meteoriet krater in Amerika bezoeken

We waren niet de enige bezoekers…

Reptielen in Amerika

Meteoriet

Binnen kan je het grootste stuk meteoriet dat ze teruggevonden hebben bewonderen. Het doet je wel iets om een buitenaards voorwerp vast te hebben!

Een echte meteoriet

Na een kort bezoek aan het souvenirwinkeltje reden we terug naar de I-40 met bestemming Sedona. Onderweg werd onze aandacht getrokken door borden met een verwijzing naar ‘Walnut Canyon National Monument‘. Tijdens de voorbereiding was ik hier niets van tegengekomen, maar gezien het niet ver van de Highway bleek te liggen besloten we de aangegeven afrit te nemen.

Walnut Canyon National Monument

Niet veel later waren we al bij de ingang. Dergelijke ongeplande bezoeken maken je reis nog leuker.

Na een kort bezoek aan het Visitor Center wandelden we naar buiten om aan de wandeling door de canyon te beginnen. Na 5 minuutjes stappen hoorden we enkele donderslagen in de verte en zagen een donkere lucht op ons afkomen toen we achter ons keken.

We besloten om terug te wandelen naar het Visitor Center, want dit leek echt wel onze richting op te komen.

Nog geen 15 minuten later begon het plots heel hevig te regenen en zelf te hagelen.

Warmte onweer in Amerika

Maar goed dat we nu niet in de Canyon zaten!

Het water bleef met bakken uit de lucht vallen. Onze dochter had ondertussen een Junior Ranger Book gehaald. Dit hevige onweer duurde zo’n 45 minuten. Gedurende deze tijd hadden we de meeste vragen en opdrachten uit het boekje al kunnen beantwoorden dankzij informatie uit het kleine museumpje in het gebouw.

Zodra het onweer over was begon het zonnetje terug te schijnen en begon alles meteen terug op te drogen. Overal in de canon zagen we waterdamp opstijgen. Een Ranger bevestigde ons dat het gevaar geweken was en dat we konden afdalen in de canyon.

Walnut Canyon bezoeken

Hij wandelde zelfs mee met ons waardoor we totaal onverwacht een privé rondleiding kregen. Dat was super interessant! We kregen uitleg over de fauna, flora en de geschiedenis van de Canyon. Ook hier waren er rotswoningen te vinden die ons een beetje herinnerden aan Mesa Verde.

Walnut Canyon reisverslag

Onderweg kwamen we enkele toeristen tegen die terugkeerden na het onweer. Tot onze grote verbazing waren ze helemaal niet nat. Enkele minuten later zagen we waar ze hadden kunnen schuilen. Het wandelpad liep langs enkele overhangende rotsen waaronder geen drup regen was gevallen.

Walnut Canyon rotswoningen

Nu begrepen we helemaal waarom men hier vroeger woningen onder deze rotsen bouwde.

Aan het einde van onze wandeling namen we afscheid van de Ranger en gingen we nog even langs het Visitor Center om de antwoorden in het Ranger boekje te laten controleren. Onze dochter had (bijna) alles juist en kon de zoveelste Ranger badge bemachtigen.

Sedona

Nu was het tijd om het laatste stukje van onze rit aan te vatten. Zodra we van de Highway waren reden we door de bossen richting Sedona. Het laatste stukje slingerde de weg tussen mooie rode rotsen en prachtige landschappen. We hadden meteen het gevoel dat we het hier de volgende dagen enorm naar onze zin zouden gaan hebben.

Welcome to Sedona

Het onweer dat we in Walnut Canyon meegemaakt hadden was blijkbaar ook over Sedona getrokken, waardoor een blikseminslag een bosbrand had doen ontstaan. In de verte zagen we grote rookpluimen en helikopters heen en weer vliegen om deze brand te blussen.

Bosbrand in Sedona

Cowboy Club

We hadden vandaag nog niet veel gegeten en gingen in het centrum van Sedona meteen op zoek naar een leuke eettent. De ‘Cowboy Club’ lag het dichtst bij onze parkeerplaats en zag er best wel gezellig uit. Omdat we grote honger hadden twijfelden we niet en we stapten meteen binnen.

Cowboy Club Grille & Spirits
241 AZ-89A, Sedona, AZ 86336, Verenigde Staten
cowboyclub.com
+1 928-282-4200

Cowboy Club Sedona

Mosterd en ketchup in Amerika

Uiteindelijk hadden we niet slecht gegokt. Het eten was lekker en er hing een toffe sfeer.

Eten in Sedona - restaurant Cowyboy Club

Nadat we gegeten hadden zijn we het centrum van Sedona nog wat gaan verkennen. Er lagen heel wat winkeltjes, cafeetjes en restaurants in de hoofdstraat. Enkele uurtjes later was het tijd om naar ons hotel te vertrekken. Dit lag op een 5-tal minuutjes rijden van het centrum.

Sedona Real Inn and Suites

95 Arroyo Pinon Dr, Sedona, AZ 86336, Verenigde Staten
sedonareal.com
+1 928-282-1414

Nadat we ingecheckt waren brachten we de koffers naar onze kamer en sloten we de dag af met een plons in het zwembad.

Sedona Real Inn & Suites

Volg me
Laatste berichten van Frederik Maesen (alles zien)