Rondreis West Amerika
Nog meer USA tips >>We hadden nooit gedacht dat onze tweede rondreis door West-Amerika nog mooier kon worden dan onze eerste road trip. Op deze website kan je het gedetailleerde reisverslag nalezen inclusief heel wat tips en informatie over onze route.

Reisverslag Badlands National Park

• Datum: 8 juli 2016
  • Plaats: Rapid City
  • Route: 345 km
  • Hotel: Super 8 Rapid City
  • Weer: Zonnig met enkele wolkjes, 29°C

Tanken

Lekker uitgeslapen na een geweldig maar vermoeiend bezoek aan Custer State Park waren we klaar voor een nieuw avontuur.  Vandaag stond het mooie Badlands National Park op ons programma.  Nog even onze benzinetank vol tanken en vervolgens waren we klaar om te vertrekken.

Tanken in Amerika - Rapid City

The Journey Museum Rapid City

Voor we naar Badlands National Park vertrokken brachten we eerst nog een bezoek aan het mooie ‘The Journey Museum‘ in Rapid City.  Helaas hadden we door ons drukke programma niet veel tijd, want hier hadden we gerust wat langer willen vertoeven.

The Journey Museum and Learning Center
222 New York St, Rapid City, SD 57701
journeymuseum.org

The Journey Museum Rapid City

Het is een modern, interactief museum waar ons dochtertje op een speelse manier heel wat leuke dingen kon ontdekken en doen.  We kregen er een zeer interessante rondleiding en leerden heel wat over de geschiedenis van South Dakota en Rapid City.

Dinosaurus The Journey Museum Rapid City

Tijdens onze wandeling door het museum maakten we een reis door de tijd.  Onderweg waren er heel wat leuke dingen te bewonderen en activiteiten te doen.

Museum Rapid City

Wall Drug Store

Na ons veel te korte bezoek aan dit toffe museum vertrokken we richting het Badlands National Park.  In de buurt van het park hielden we even halt in de Wall Drug Store.   Deze grote winkel lag op zo’n uurtje rijden van Rapid City.

Wall Drug
510 Main St, Wall, South Dakota 57790

www.walldrug.com

Wall Drug Store South Dakota

Wall Drug Store is een heel bekende toeristische trekpleister.  Achter het succes van deze winkel blijkt een mooi verhaal te zitten.  Van een kleine winkel met haast geen klanten is deze gegroeid tot een succesvol warenhuis met soms 20.000 bezoekers per dag.  Deze winkel is groot geworden door het aanbieden van een gratis glas water!  Lees hier alles over de geschiedenis van Wall Drug.

SD 240

Na een heerlijke lunch in het restaurant van deze Drug Store reden we verder richting Badlands National Park.  De ingang van dit park lag op zo’n 12 kilometer rijden van Wall, over een zo goed als kaarsrechte weg.

South Dakota 240 - Badlands National Park

Entering Badlands National Park

De temperatuur had ondertussen de grens van 30°C al overschreden, maar er stond ter hoogte van de ingang een stevige bries waardoor de warmte goed te verdragen was.

Inkom Badlands National Park

Op deze korte video zie je de wind door het gras jagen.

Na een korte tussenstop voor wat foto’s van dit bord reden we verder tot de ingang.  Even onze annual pass tonen en we mochten verder rijden.

Route naar Badlands NP South Dakota

Ratelslangen

Onderweg zagen we enkele waarschuwingsborden voor ratelslangen staan.  Een goede reden om op de wandelpaden te blijven en niet zomaar door het hoge gras te lopen.

Ratelslangen in Badlands

Enkele kilometers verder maakten we kennis met de prachtige landschappen van Badlands NP.  Je kan het uiteraard niet vergelijken met de Grand Canyon, maar we vonden het toch ook beslist de moeite.

Badlands South Dakota

Achter elke bocht schuilde weer een ander prachtig landschap.

Scenic drive door Badlands National Park

Waar we ook keken, haast ieder hoekje was een foto waard.

Door de Badlands rijden

Yellow Mounds Overlook

Ter hoogte van Yellow Mounds Overlook zagen we voor ons enkele heuvels verschijnen die hun naam niet gestolen hadden.

Prachtige kleuren in Badlands National Park

Badlands Loop State Scenic Byway

Wil je graag eens proeven van wat je te wachten staat?  Rij dan even mee over de SD 240 richting het Ben Reifel Visitor Center.  Zoals je zal merken was het ook hier zalig rijden omdat er zeer weinig verkeer was.

Conata Basin Overlook

Een volgende stopplaats was ‘Conata Basin Overlook’.  We parkeerden onze Jeep op de nabijgelegen parking en wandelden enkele meters tot aan het uitkijkpunt.

Reisverslag Amerika Badlands

Fossil Exhibit Trailhead

Onze volgende halte was het Fossil Exhibit Trailhead.  Dit houten wandelpad liep door een prachtig decor van zand en rotsen.  Helaas hadden we de rest van de namiddag nog heel wat te doen waardoor ik maar even tijd had om deze locatie te verkennen.

Na een korte wandeling en het maken van onderstaande 360° foto was ik blij dat ik terug in de Jeep kon plaatsnemen.  Het was namelijk enorm warm op deze locatie.

Ben Reifel Visitor Center

Zo’n 10 minuutjes later stopten we al op de parking van het Ben Reifel Visitor Center.

Ben Reifel Visitor Center Badlands National Park

Terwijl ons dochtertje het souvenirwinkeltje aan het verkennen was ging ik buiten een kijkje nemen.  Daar waren ze de voorbereidingen aan het doen voor een avondactiviteit.  Vandaag zou je er de hemel kunnen bewonderen tijdens het ‘Badlands Night Sky Program‘.

Het moet gewoonweg magisch zijn om zonder ook maar iets lichtvervuiling de sterren en hemellichamen te kunnen bewonderen.  Zoals ik al een paar keer geschreven heb moesten we minstens een week langer in South Dakota kunnen verblijven.

Honger

Een paar magneetjes en stickers later reden we verder en verlieten het park via de Badlands Northeast Entrance.   Voor we de highway opreden stopten we nog even voor wat vers drinken en een stukje pizza.

Een pizza voor onderweg

We hadden een rit van 160 km voor de boeg tot de bestemming waar we gisteren voor een gesloten deur stonden.  We gingen goud zoeken in Keystone!

Big Thunder Gold Mine

Onze rit verliep heel vlot waardoor we 1,5 uur later terug bij de Big Thunder Gold Mine stonden.  Deze keer was er nog veel beweging en konden we eindelijk een paar kilo goud gaan delven!  Dat was althans ons plan  ;-)

Goud zoeken in Amerika

Zodra we onze tickets hadden voor de rondleiding inclusief een spoedcursus ‘gold panning’ maakten we kennis met onze leermeester.  Jason leerde ons de kneepjes van het vak en toverde binnen de minuut enkele goudschilfertjes uit zijn pan.

Big Thunder Gold Mine
604 Blair St, Keystone, SD 57751
www.bigthundermine.com

Gold digger Keystone

Nu was het onze beurt.  Vol enthousiasme begonnen we te ‘pannen’.  Na enkele onterechte gelukskreten (omdat we ‘fool’s gold’ gevonden hadden) was het eindelijk prijs.  Ons dochtertje vond de eerste schilfertjes goud die ze voorzichtig in een potje verzamelde.

Goud zoeken in Amerika

Ik moet toegeven dat het verslavend werkt.  Een keer wanneer je zo’n mooi blinkend goudschilfertje gevonden hebt smaakt het naar meer!  Ons dochtertje was niet te stoppen en als het van haar afhing mocht deze activiteit nog uren duren.

Goudpannen

In het begin was het even zoeken om de juiste routine te vinden, maar onze gids gaf ons handige tips.

Zelf goud zoeken in Amerika

Goudmijn

Na een half uurtje ‘gold panning’ was het tijd voor onze rondleiding in de oude goudmijn.  We leerden er dat je verschillende types van mijnen hebt.  Deze mijn was gewoon een lange tunnel, zonder schachten naar beneden.

Goudmijn bezoeken in Amerika - Keystone

We kregen allemaal een veiligheidshelm en bezochten een oude mijngang en de werkplaats.  Die helm kon ik wel gebruiken, want regelmatig botste ik met mijn hoofd tegen het soms lage plafond.

Goudmijn tunnel

Start de video en wandel een stukje meer door de Big Thunder Gold mine.

Indiana Jones

Aan het einde van de tunnel (de concessie van deze mijn liep niet verder) stond er nog een oud treinwagonnetje.  Hier waanden we ons even in de Indiana Jones film ‘The Temple of Doom’.

Goudzoekers Amerika South Dakota

Na de rondleiding mochten we nog even goud pannen tot grote blijdschap van onze dochter.  Uiteindelijk waren we al een uur verder en was het tijd om terug naar Rapid City te rijden.  Daar zouden we nog iets gaan eten voor we terug naar ons hotel reden.

Rapid City

Een half uurtje later parkeerden we in de Main Street van Rapid City.  Op aanraden van enkele locals gingen we eten in een Mexicaans restaurant op de kruising van Main St en 5 TH St.

Que Pasa? Mexican Kitchen & Tequila Bar

Het was nog steeds warm en we besloten om een plaatsje op het terras te vragen.

Que Pasa Rapid City Mexican Restaurant

Terwijl we op onze bestelling aan het wachten waren zagen (en roken) we heel wat lekkere gerechten voorbijkomen.  Niet veel later brachten ze onze taco’s.  Ze zagen er niet alleen heerlijk uit, maar ze smaakten ook geweldig!

Que Pasa
502 Main St, Rapid City, SD 57701
quepasarc.com

Mexicaans Restaurant Rapid City

Ondertussen was het al beginnen te schemeren.   We besloten om nog even door het centrum van Rapid City te wandelen.  Dit was namelijk onze laatste kans om deze stad in South Dakota te verkennen.  Morgen zouden we al weer verder rijden in de richting van Yellowstone National Park.

Rapid City Reisverslag

Prairie Edge Trading Co & Galleries

Tijdens de wandeling kwamen we een toffe kunstgalerij tegen.  Ze verkochten er mooie (kunst)voorwerpen en juwelen van Indianen.

606 Main St, Rapid City, SD 57701
prairieedge.com

De tijd ging snel en voor we het wisten was het al sluitingstijd.  Nadat we onze aankopen afgerekend hadden verlieten we deze leuke zaak en wandelden we terug naar onze Jeep.

Prairie Edge Trading Co & Galleries

Het was bijna donker, maar nog steeds zwoel.  Het einde van alweer een onvergetelijke dag in Amerika.

Rapid City avond

Volg me
Laatste berichten van Frederik Maesen (alles zien)